Som en av världens största arbetsgivare når Adecco Group mycket människor och har möjligheten att ta fram värdefulla insikter kopplade till individers inställning till arbetslivet.
Adeccos rapport “Global Workforce of the Future” släpptes i oktober 2023 och redovisar hur 30 000 anställda inom olika branscher och roller i 23 länder känner inför förändringar i arbetslivet, artificiell intelligens och välmående på jobbet.
Nyckelsiffror från rapporten visar att:
- 70% av de anställda redan använder AI i sitt arbete, men mindre än hälften av respondenterna säger att de fått tillräckligt med stöd från sina arbetsgivare för att använda AI. Anställda behöver möjligheter till kompetensutveckling och vägledning för hur det ska använda AI i sitt arbete.
- Endast 7% av de anställda fruktar att förlora sina jobb på grund av AI.
- AI-relaterad utbildning är inte lika tillgänglig för alla. Chefer, högavlönade och högutbildade personer har bättre möjligheter till utbildning inom AI.
- Artificiell intelligens kommer att ersätta mekaniska och rutinmässiga uppgifter, men samtidigt kommer betydelsen av mjuka färdigheter i arbetslivet att öka.
Denis Machuel, CEO för Adecco Group, om rapporten: "Global Workforce of the Future-rapporten visar att trots att användningen av AI har blivit vanligare globalt sett, finns det fortfarande utrymme för förbättring av tillgången till ytterligare utbildning och vägledning. Företag måste nu och i framtiden kunna dra bättre nytta av teknisk utveckling och erbjuda sina anställda möjligheter till karriärutveckling, kompetensutveckling och stöd för att främja välmående. En skicklig arbetsstyrka är en viktig konkurrensfördel för företag i framtidens arbetsliv; Företag som sätter människor först kommer att blomstra."
Resultat från Global Workforce of the Future 2023
Användningen av AI på arbetsplatser runt om i världen har blivit vanligare men utbildning och instruktioner om hur man ska använda den nya tekniken är inte tillgänglig för alla. 70% av de anställda använder AI i sitt arbete, men bara hälften av de som deltog i undersökningen säger att de fått instruktioner och ytterligare utbildning i hur de kan använda sig av AI av sina arbetsgivare.
Ojämlikheter kan observeras i användningen av AI; 76% av de som använder AI har en universitetsexamen medan 51% av respondenterna har grundskoleutbildning. Dessutom är 66% av cheferna mer benägna att få instruktioner om hur man använder AI än anställda utan ledningsansvar.
Arbetsgivare måste möjliggöra kompetensutveckling
Enligt undersökningen har majoriteten av de anställda (62%) en övergripande positiv inställning till AI, men de känner att de behöver stöd från sina arbetsgivare och möjlighet till ytterligare utbildning inom området. Endast 7% av alla anställda som deltog i undersökningen fruktar att förlora sina jobb på grund av AI.
Nyligen genomförda studier visar att AI kommer att eliminera eller åtminstone omvandla över 300 miljoner jobb globalt. Dock kan företag genom ytterligare utbildning och omskolning säkerställa att deras personals kompetens når en tillräcklig nivå med hänsyn till framtida krav.
Betydelsen av mänsklig kompetens ökar
61% av de anställda anser att mänsklig kompetens, och särskilt emotionell intelligens, empati och interaktionsskicklighet, kommer att fortsätta vara viktigare än artificiell intelligens i framtida arbetsliv. För att säkerställa mänsklig kompetens måste arbetsgivare erbjuda både anställda och chefer utbildnings- och coachningsmöjligheter.
Fokus på kompetensutveckling
73% av de anställda planerar att fortsätta arbeta för sin nuvarande arbetsgivare, jämfört med 61% i förra årets undersökning. De flesta avser dock att fortsätta arbeta för samma företag om de får möjlighet att utveckla sina egna färdigheter och avancera i sina karriärer. För att engagera medarbetarna är det avgörande att de har tillgång till kontinuerligt lärande och karriärutveckling - vilket till och med överväger lön när man står inför valet att gå till en ny arbetsgivare eller att stanna kvar på samma företag.
Färdighetsbaserat arbete viktigt
56% av de anställda tror att deras färdigheter kan användas i nya roller eller branscher och de flesta av respondenterna avser också att investera i utvecklingen av sina färdigheter. Teknik- och finansspecilalister är särskilt övertygade om att deras färdigheter kan användas i andra uppgifter. Samtidigt har anställda inom försäkring, försvar och fordonsindustrier inte samma positiva framtidstro. Rutinmässiga, mekaniska uppgifter kommer att försvinna medan färdighetsbaserat arbete blir än mer viktigt.