Varning! Vi har blivit uppmärksammade på meddelanden i sociala medier från personer som utger sig för att vara rekryterare hos Adecco. Dessa personer har inget samröre med Adecco. Blockera eller anmäl gärna dessa konton. Alla lediga tjänster hittar du som vanligt här på vår hemsida.

CONTENT

Tips för en bra hisspitch

Att söka jobb innebär ofta att du behöver fräscha upp ditt cv, ladda inför intervjuer och se till att alla dina jobbprofiler på nätet är uppdaterade. Men det finns också ett annat moment som är bra att ha redo för att kunna levereras på förfrågan – din hisspitch!

Oavsett om du nätverkar på jobbevent, genomför en intervju eller skriver ett personligt brev om varför just du borde få en tjänst, är det viktigt att du vet hur du säljer in dig själv.

Vad är en hisspitch?

Tänk dig att du stiger in i en hiss och det är bara du och din potentiella arbetsgivare där. Du har då den korta hissfärden på dig, cirka 30-60 sekunder, att fånga hens uppmärksamhet och övertyga denne om att anställa just dig. En hisspitch är i princip en sammanfattning av ditt professionella jag och ska tydligt visa upp dina kompetenser, egenskaper och mål. I skrift bör din hisspitch vara cirka 75 ord.

Under en intervju kan du använda din hisspitch för att besvara den ofta första ställda frågan: ”Berätta lite om dig själv”. Du kan också använda den när du skriver den korta sammanfattningen överst i cv:t eller som ett utkast till ditt personliga brev. Du kanske deltar i ett nätverksevent eller råkar träffa någon från företaget där du vill jobba? Det är ett perfekt tillfälle att imponera! En inövad hisspitch visar att du vet vad du vill ha och ger ett bra intryck.

Exempel på hisspitch

Om du delar upp din hisspitch i mindre delar är den lättare att komma ihåg. Här följer fyra viktiga steg med exempel:

Presentera dig: “Hej, jag heter Maria. Trevligt att träffas!”

Sammanfatta vad du jobbar med: “Jag är kundansvarig med inriktning på programvarulösningar i byggindustrin.”

Berätta vad du vill: “Ditt företag är verkligen innovativt och går i täten för utvecklingen. Det hade varit fantastiskt att få möjlighet att använda mina kompetenser och erfarenheter i ditt team.”

Avrunda med en inbjudan: ”Skulle vi kunna boka in ett samtal för att prata om kommande jobbmöjligheter hos er?”

Nu går vi på djupet. Här följer några fler användbara tips för att lyckas med din hisspitch:

1. Berätta vem du är och vad du sysslar med

Du kan inte bara kasta dig in i pitchen. Tänk på att först presentera dig och berätta vad du jobbar med. Då signalerar du en utgångspunkt till mottagaren och sätter tonen för samtalet. Behåll ögonkontakt, närma dig frågan på ett lättsamt sätt och visa engagemang för det du jobbar med.

2. Visa tydligt vad du vill

Det här handlar inte bara om att säga ”Jag vill ha ett jobb”. Varför vill du jobba för just det här företaget eller på den specifika tjänsten? Du kanske är intresserad av ett projekt de jobbar med eller så har företaget väldigt gott rykte. Oavsett vad det är ska du se till att det tydligt kommer fram i pitchen.

3. Lägg fram dina unika säljargument

Dina unika säljargument, så kallade usp:ar, är det som får dig att stå ut från mängden. Det kan till exempel vara hur du tänkte ut en ny lösning som kan användas på deras företag, eller dina expertkunskaper inom ett visst fackområde. Det viktiga är att du fokuserar på vad du vill att personen ska komma ihåg om dig. Och tänk på att hålla det kort och koncist.

4. Skapa utrymme för dialog

En hisspitch är inte en föreläsning eller ett tal. Om du ställer en fråga är det viktigt att du ger den andra personen tid att svara. Se det som ett engagerande samtal och en chans att få kontakt. Träng inte in mottagaren i ett hörn eller håll en lång monolog.

5. Kom överens om att höras igen

Eftersom det är du som levererar en pitch bör det också vara du som tar initiativ till nästa kontakt. Utgå från omgivningen och vem du pratar med. Utbyt kontaktuppgifter och bestäm helst en tid för uppföljning.

6. Öva på din pitch

Precis som med allt annat i livet ger övning färdighet. Skriv ner din pitch med hjälp av tipsen ovan och koka ner den till ett kort och koncist koncept på högst 75 ord. Öva på att säga pitchen högt för att finslipa detaljerna. Memorera dock inte pitchen ordagrant, du vill att det låta naturlig och avslappnat. Var dig själv, förbered dig väl och ställ upp ett tydligt mål. Då kan du enklare ge en pitch som gör ett oförglömligt intryck på potentiella arbetsgivare.

Lycka till!

Skribent
Adecco

Relaterade artiklar

Copyright © Adecco Sweden