Varning! Vi har blivit uppmärksammade på meddelanden i sociala medier från personer som utger sig för att vara rekryterare hos Adecco. Dessa personer har inget samröre med Adecco. Blockera eller anmäl gärna dessa konton. Alla lediga tjänster hittar du som vanligt här på vår hemsida.

CONTENT

Vad händer med min jobbansökan?

Du har svarat på annonsen för ditt drömjobb. Vad händer nu? I denna artikel reder vi ut ansökningsprocessens olika moment för dig som har sökt jobb via Adecco.

Processen ser lite olika ut beroende på om du söker hel- eller deltidsjobb och vilken typ av jobb det rör sig om. Gemensamt för alla typer av ansökningar är att vi tillsammans med uppdragsgivaren har tagit fram en kravprofil, som innehåller de kompetenser och personliga egenskaper vi anser behövs för det aktuella jobbet.

Ansökan registreras i vår databas

Alla som söker ett utannonserat jobb innan ansökningstidens slut registreras. Det innebär att du läggs in i vår databas. Om du redan finns där uppdateras databasen med detaljer kring din aktuella ansökan vilket är värdefullt inför framtiden. Vi tittar nämligen alltid på potentiella kandidater som vi har haft kontakt med tidigare, även sådana som inte gått vidare i någon rekryteringsprocess.

Screening och kompetensmatchning

Första steget i bearbetningen av de ansökningar som kommit in är naturligtvis en manuell genomgång, där vi tittar på att de mer formella kraven är uppfyllda och där vi också tittar på CV. Hur stämmer CV med den kompetensprofil vi har tagit fram? Vi tittar samtidigt i databasen efter personer som antingen har rätt kvalifikationer eller personliga egenskaper som passar det aktuella erbjudandet. Ibland har rekryteraren kännedom om en lämplig person i sitt nätverk som kan tas med i urvalet. Därför kan det hända att du blir kontaktad av Adecco trots att du inte har någon aktiv jobbansökan.

I vissa rekryteringsprocesser kan det efterfrågas att du kompletterar din ansökan med videointervju. En videointervju är inte en ersättning för den traditionella intervjun. Det handlar om att rekryteraren i förväg spelat in några strukturerade frågor på video och skickar dem till ett urval av sökande där du som kandidat får komplettera med svar som efterfrågas i processen.

Första kontakt via telefon

Nästa steg är alltid en personlig kontakt. Vi försöker alltid göra detta via telefon, men använder andra kanaler om det behövs. Viktigast är att etablera en personlig kommunikation mellan dig och Adecco. Vid det första samtalet kan den ansvariga rekryteraren få svar på eventuella frågor eller önska ytterligare information. Det kan handla om dina tidigare anställningar, kompetenser du har listat i ditt CV eller hur du har formulerat sig i förhållande till kraven.

Personlighetstest och problemlösningsprov

I många fall vill Adecco få en mer objektiv bedömning om kompetens eller personliga egenskaper och då använder vi oss av MAP, ett standardiserat väl beprövat personlighetstest från Assesio. Detta görs digitalt och tar ca 20 minuter. Testet består av frågor baserade på specifika situationer som visar dina egenskaper och typiska beteenden i arbetslivet. I vissa fall låter vi också kandidater göra ett problemlösningsprov, Matrigma. Testerna fungerar som komplement till CV, personligt brev och intervjuer för att säkerställa att vi bara presenterar de kandidater vi tror är en bäst match för vår uppdragsgivare. Läs mer om testerna från Assesio här.

Intervjuer och gruppintervjuer

I de flesta rekryteringsprocesser ingår en eller flera intervjuer. Beroende på typ av jobb kan det bli individuella intervjuer på plats hos Adecco eller gruppintervjuer. Vid intervjun har du möjlighet att ställa frågor om det aktuella jobberbjudandet. Det är viktigt att du kommer förberedd till intervjun, som är en av de viktigaste punkterna i rekryteringen. Om du inte känner dig i form eller är stressad kan vi oftast hitta en alternativ tid för intervjun, så att du känner att du gör dig själv rättvisa.

Referenstagning

I de flesta fall vill våra uppdragsgivare ha personliga referenser från tidigare anställningar eller utbildningar. Dessa kan finnas med i CV, eller så ber vi dig om kontaktuppgifter till personer som känner dig och kan uttala sig om dina egenskaper och erfarenhet. Vi försöker i regel göra detta per telefon. Ett tips kan vara att säga till dina referenspersoner att du har sökt ett jobb via Adecco, så de är beredda på en kontakt från oss. Läs mer om hur du lämnar referenser på bästa sätt här.

Presentation för uppdragsgivare och jobbintervju

I detta skede har Adecco en lista på kandidater till det utlysta jobbet och dessa presenterar vi för uppdragsgivaren tillsammans med deras CV. Alla eller några av dessa får möta en eller flera representanter från det anställande företaget eller organisationen i en regelrätt jobbintervju. Beroende på storlek och roll kan det vara HR, sektionschef och/eller VD. I vissa fall har uppdragsgivaren egna tester eller arbetsprov som du och de andra kandidaterna får göra. Det kan handla om vissa specialistkompetenser eller praktiska prov på plats.

Förhandling och kontraktsskrivning

I de flesta fall förhandlar du själv om lön, arbetstid och andra detaljer i ditt anställningsavtal direkt med det anställande företaget eller organisationen. Adecco kan alltid bistå med hjälp om du önskar. I de fall där du anställs som konsult hos Adecco för det aktuella uppdraget regleras detta i ditt avtal med oss, och din konsultchef tar hand om resten gentemot uppdragsgivaren.

Ett första steg mot ett nytt jobb – registrera ditt CV hos Adecco

Vi hoppas att du nu förstår att vi tar rekrytering och bemanning på allvar. För oss är det A och O att rätt person hamnar på rätt plats hos våra uppdragsgivare och våra processer är designade för att se till att så sker. Ta gärna tillfället i akt och registrera ditt CV i vår databas eller kika på sidan där du hittar alla våra lediga jobb idag!

Skribent
Adecco

Relaterade artiklar

Copyright © Adecco Sweden