En marknadsavdelning till sina kunder, med fokus på content marketing.
Det är kommunikationsbyrån Komsons nisch och något de blivit väldigt uppskattade för.
Komson grundades av Marcus Segersvärd och är idag en fullservicebyrå baserad i Uppsala.
Komson är en mindre byrå vilket gör det desto viktigare att hitta en person som passar in i teamet och som kan och vill växa med företaget.
Marcus berättar att det är a och o att personerna i teamet fungerar bra ihop. Idag har de en väldigt fin kultur med bra sammanhållning.
– Att hitta en person som passar in med gruppen och som köper vårt sätt att jobba är så viktigt. När vi är så få blir det fel om det kommer in en person som inte trivs eller som inte har samma målbild.
För några år sedan bestämde sig Marcus för att det var värt att vända sig till en professionell aktör och satsa på att få det rätt från början.
– Något jag verkligen uppskattade, förutom att få hjälp att göra en bra kravspecifikation, var att få gehör för mina tankar kring personlighetsdrag.
Jag rekryterar mycket på beteende och attityd. Kompetensen ska såklart finnas där men för oss är det viktigt att hitta en person som vill utvecklas vidare inom företaget.
Det här fick jag bra gehör för då ni lyckades få fram kandidater som överträffade mina kriterier.
Övervägde att göra en egen rekrytering
Marcus berättar att han övervägde att göra en egen rekrytering. Som egenföretagare för ett mindre bolag var inte den första tanken att anlita ett rekryteringsbolag, det vanliga är att man marknadsför och sköter hela rekryteringen på egen hand. Komson har tidigare skött rekryteringen själva men inte fått det resultat de
hoppats på.
– Det finns en risk i att sköta rekryteringen på egen hand. Förutom att det är tidskrävande går det dessutom inte att utesluta en viss undermedveten partiskhet i rekryteringsprocessen. Det finns också en risk att man stirrar sig blind på kravprofilen och inte ser till helheten eller utmanar sig själv.
Marcus berättar att de övervägde andra rekryteringsbolag men att det slutade med att de bestämde sig för Adecco. En anledning till detta var då de använt sig av Adecco tidigare och var nöjda.
– Vi tog hjälp av Adecco när vi behövde extrapersonal till olika events. Då gick det väldigt snabbt och smidigt och jag kände att det inte fanns någon anledning att byta.
Att bemanna först och rekrytera sen minimerade riskerna
Komson vägde både för- och nackdelar innan de bestämde sig för att investera i en rekryteringspartner. För det var precis så de såg det. Som en investering i bolaget.
– Som alltid när man lägger resurser på något och det sen inte lyckas blir det väldigt dyrt. Jag har tagit hjälp av Adecco tidigare och då fick jag en ”hyrlösning”. Det gick ut på att vi började med att bemanna för att sedan rekrytera personen.
Detta möjliggjorde för Marcus att testa och se om de var en perfekt match innan han tog beslutet att rekrytera.
– Denna hyrlösning minimerade ju risken avsevärt. Denna gång bestämde vi oss för att rekrytera för anställning direkt. Det var ju bra att ni hade den här lösningen, man vill ju inte misslyckas med rekryteringen. Man vill ta hjälp av någon som verkligen vet vad man gör och det vet ju ni.