Linus, som till vardags är regionchef på Adecco med kontoret i Trollhättan som bas, visade ledningen på banken att man skulle få bäst resultat om man satsade på att utveckla självinsikten hos hela personalen. Detta skiljer sig från liknande initiativ men som då är främst för chefer och ledningsgrupper.
Målet med programmet är att öka självinsikten och förståelsen för varandras olikheter. Processen består av tre delar och omfattar både individuella tester och workshops. Man tittar på kompetensbehovet på varje avdelning och matchar det mot de kompetenser gruppen faktiskt har. Varje medarbetare får också en egen utvecklingsplan som bygger på den feedback man fått under tester och workshops.
Linus berättar om den heldag man hade med hela personalen då varje avdelning fick jobba med en serie övningar för att förstå varandra bättre.
Respekt för varandras olikheter är viktigt för trivsel och resultat
Vilka effekter hoppas Anna-Lena på? Först och främst att alla ska få en bättre uppfattning om sina egna styrkor och utmaningar. Men programmet ger också insikter till ledningsgruppen om hur man ska jobba framöver med rekrytering och intern kompetensutveckling. Kanske kan en person fungera bättre i en ny roll? Det kan räcka med ganska små insatser för att nå fina resultat, både i ökad trivsel och förbättrad kundnöjdhet. Och man märker att respekten bland personalen ökar när man förstår att man faktiskt tänker olika.
Pandemin med hemarbete och Teams-möten har satt fokus på gruppdynamiken och hur viktigt det är med skrattet i korridorerna och stunderna i fikarummet när man väl är på kontoret. Att lära sig mer om sig själv och varandra ger trygghet och en stärkt vi-känsla. Något som kommer väl till pass i en dynamisk och levande ort som Tanumshede.
Ett sätt för chefer att förstå medarbetarnas behov
Linus säger så här om samarbetet med Sparbanken Tanum: Ett jättespännande projekt! Alla mår bra av att förstå vilka styrkor och utmaningar man har. Testerna är väldigt tillförlitliga. De kan hjälpa cheferna att se bortom ytliga saker som i många fall kan leda till felaktiga befordringar eller placeringar. Cheferna får också ett verktyg för att bli bättre och mer effektiva i sitt ledarskap och förstå vilka behov medarbetarna har.
För Anna-Lena har samarbetet med Adecco gjort att sammanhållningen och teamkänslan på hela kontoret har blivit starkare och att man förstår varandra bättre. – Nu kan vi känna oss säkrare på att rätt person är på rätt plats.