Omfattande sök i en mängd kanaler
Behrooz lyfter också fram en tillsättning där han assisterade ett större företag som behövde tillsätta en chef. Han gjorde en omfattande sökning i olika digitala kanaler och presenterade nio kvalificerade kandidater varav fyra av dessa gick vidare i processen.
– Det slutade med att en av de kandidater jag presenterade från min sökprocess anställdes. Det är en fantastisk känsla när man får till en bra match mellan företag och kandidat.
För att hitta de bästa kandidaterna görs, utöver traditionell annonsering, även omfattande sökningar i digitala kanaler och i Adeccos omfattande kandidatbas och inte minst via det egna nätverket. Behrooz tillägger att flera av hans kunder upplever att de får tillgång till kandidater de annars inte skulle ha haft tillgång till.
En föränderlig arbetsmarknad
En allt mer föränderlig arbetsmarknad gör att många företag letar efter kandidater som kan utvecklas med rollen och som kan prova och tänka nytt, berättar Behrooz.
– Ett sätt att hitta dessa kandidater är genom att kartlägga individens personlighetsdrag kombinerat med förändringsvilja och anpassningsförmåga.
Det kan man göra med hjälp av kompetensbaserade tester där kandidatens resultat matchas mot uppsatt kompetensprofil.
Att hitta den perfekta matchningen
Statistiskt sett visar det sig att väldigt många är intresserade av att byta jobb om rätt möjlighet dyker upp, men det är många som inte aktivt söker jobb själva, menar Behrooz.
– Vi använder vårt nätverk och tar ofta direktkontakt med passiva kandidater. Jag brukar säga att jag är experten på människor och det rekryterande företaget är experten på sitt område.
Med kompetensbaserade intervjuer kan vi fokusera på att kartlägga kandidatens kompetens, potential och kunskaper som krävs för att lyckas i rollen.
Öppen och ärlig dialog under processen
Det är viktigt att ha en öppen och ärlig dialog med kunden så att de har rimliga förväntningar i förhållande till dagens arbetsmarknad.
– Jag säljer ett päron för ett päron och ett äpple för ett äpple, jag är ärlig i mitt förhållningssätt till kunden. Om det finns processer där jag vet att det blir svårt att hitta bra kandidater är jag öppen med det. Då måste vi titta på vad som är ett absolut krav och vad som går att lära sig.
Avslutningsvis lyfter Behrooz att det är viktigt att tänka på alternativa kostnader, det kostar att rekrytera med det kostar betydligt mer att misslyckas.
Behöver ert företag hjälp med att se över era personalbehov? Klicka här för att komma i kontakt med Behrooz eller en av hans kollegor på Adecco.