Varning! Vi har blivit uppmärksammade på meddelanden i sociala medier från personer som utger sig för att vara rekryterare hos Adecco. Dessa personer har inget samröre med Adecco. Blockera eller anmäl gärna dessa konton. Alla lediga tjänster hittar du som vanligt här på vår hemsida.

Från ekonomi till rekrytering – Erik Örvells resa inom Adecco

Erik Örvell

Erik Örvell är ekonomen som tröttnade på att jobba med siffror och bytte till bemanning- och rekryteringsbranschen för att få arbeta med människor. Här berättar Erik om vad som lockade med branschbytet och hur hans bakgrund inom ekonomi är en tillgång för både kunderna och kandidaterna.

Du får också höra från Eriks närmsta chef, Marika Lastell, som berättar om teamets arbete med kvalitetssäkring för att leverera toppkandidater inom ekonomisektorn.

Stark akademisk bakgrund och internationell erfarenhet

Erik har en imponerande utbildningsbakgrund med en kandidatexamen i företagsekonomi från Uppsala universitet och en masterexamen i internationellt företagande från Copenhagen Business School. Hans studier har även tagit honom till Holland och Kanada, vilket gett honom en bred internationell erfarenhet.

Efter att ha arbetat som controller inom flera stora organisationer såsom Orkla och JDE, började Erik sin karriär på Adecco Professionals hösten 2023 som Business Manager. Där ingår han i teamet som fokuserar på segmentet Finance.

En mångsidig roll som Business Manager

I sin nuvarande roll hanterar Erik en mängd uppgifter som spänner över försäljning, rekrytering och personalansvar. Det är en dynamisk och mångsidig position som kräver att han snabbt kan växla fokus och hantera flera projekt samtidigt. Det är en 360-graders roll som innebär många kontaktytor, vilket ger honom insyn i många olika företag och organisationer.

- Det är en lärorik och stimulerande miljö där varje dag erbjuder nya utmaningar och möjligheter. Att ha många bollar i luften samtidigt som man lär känna olika företagskulturer är oerhört berikande och ger ett dynamiskt arbete, berättar Erik.

Erik berättar entusiastiskt om vad som lockade honom till rollen på Adecco: möjligheten att arbeta direkt med människor. Han värdesätter möjligheten att hjälpa andra i deras karriärutveckling och att matcha rätt kandidat med rätt kund är något som ger honom stor tillfredsställelse.

- Mitt jobb är en intressant blandning av att utveckla kundrelationer och att följa människors professionella utveckling. Att sätta sig in i och förstå företags, organisationers och konsulters mål, ambitioner och behov driver mig som Business Manager.

Det bästa med mitt jobb är när vi gör en lyckad tillsättning där både kunden och konsulten känner att allt har gått som planerat och deras förväntningar inte bara möts utan också överträffas.

Erik Örvell

Erfarenhet som ger fördelar i rekryteringsarbetet

Erik nämner en specifik framgångsrik tillsättning där en konsult som jobbat för Adecco i över 10 år nyligen bytte uppdrag. Trots nya utmaningar på jobbet har personens anpassningsförmåga och höga kompetensnivå gett mycket positiv feedback från kunden. Denna typ av feedback är värdefull och understryker Adeccos förmåga att noggrant välja rätt person för rätt plats.

- Det bästa med mitt jobb är när vi gör en lyckad tillsättning där både kunden och konsulten känner att allt har gått som planerat och deras förväntningar inte bara möts utan också överträffas, förklarar Erik.

Erik berättar hur hans bakgrund som controller har varit till hjälp i hans nuvarande roll. Hans erfarenhet från ekonomiavdelningar ger honom en djupare förståelse för de tekniska och affärsmässiga krav som hans kunder och kandidater står inför. Denna förståelse gör det möjligt för honom att effektivt kommunicera och förstå de specifika behoven hos varje part vilket är avgörande för framgångsrika placeringar.

Många av Eriks tidigare närmsta kollegor inom både controlling och redovisning har ofta varit konsulter vilket gett honom en förståelse för vilka egenskaper och färdigheter som är eftertraktade som konsult inom ekonomi. Exempelvis hur viktigt det kan vara att som konsult ha specifika kunskaper inom vissa program och system för att mycket snabbt komma in i komplexa arbetsuppgifter under krävande förutsättningar.

Ett team som kan branschen

Marika Lastell är Head of Adecco Professionals Stockholm och den som anställde Erik. Precis som Erik har hon en bakgrund inom ekonomi men lockades av att jobba med människor och hamnade i rekryteringsbranschen.

- Jag är civilekonom i grunden och har bland annat drivit en redovisningsbyrå. Jag kände att jag ville jobba mer med människor och av en slump gled jag in i rekryterings- och bemanningsbranschen, berättar Marika.

Marika förklarar att alla i teamet Finance antingen har lång erfarenhet av att rekrytera inom ekonomisektorn eller, precis som hon och Erik, själva kommer från den.

- Vi förstår kunderna och deras behov då vi själva har erfarenheten. Vi kan språket och vet exakt vad kunderna söker i en kandidat. Att ha erfarenhet från branschen är en fördel och det var en stor anledning till att jag rekryterade Erik, berättar Marika.

Marika Lastell

Vi förstår kunderna och deras behov då vi själva har erfarenheten. Vi kan språket och vet exakt vad kunderna söker i en kandidat.

Marika Lastell

Kvalitetssäkring och tester

Att kunderna ska känna sig trygga med Adeccos leverans är en självklarhet för hela teamet. För att säkerställa högsta kvalitet på kandidaterna arbetar alla efter samma kvalitetssäkringsprocesser. Dessutom samarbetar teamet med ett testföretag som erbjuder tester för olika roller, allt från ekonomiassistenter till business controllers och ekonomichefer.

- Vi gör alltid en gedigen bakgrundskontroll, kreditupplysning, tar in referenser och genomför grundliga intervjuer. Kandidaterna som vi presenterar är alltid kvalitetssäkrade från vårt håll, förklarar Marika.

Adecco Finance rekryterar till roller som ekonomiassistent, redovisningsekonom, controller, CFO etc. samt även bank och försäkring, både till större och mindre kunder.

Branschbytet ett bra beslut

Ett av de största glädjeämnena i arbetet för både Erik och Marika är att få arbeta med ett engagerat team som brinner för att leverera och lyckas tillsammans.

- Vi har så roligt ihop och jag älskar att få människor att växa och hitta sin fulla potential, säger Marika.

Erik betonar hur mycket han uppskattar kulturen på Adecco. Han beskriver arbetsmiljön som familjär och stöttande, en plats där både personlig och professionell utveckling är möjlig.

Erik och Marikas berättelser är en inspirerande påminnelse om hur mångsidiga karriärvägar kan se ut och hur rätt miljö och roll kan föra en individ framåt både personligt och professionellt.

Copyright © Adecco Sweden