Varning! Vi har blivit uppmärksammade på meddelanden i sociala medier från personer som utger sig för att vara rekryterare hos Adecco. Dessa personer har inget samröre med Adecco. Blockera eller anmäl gärna dessa konton. Alla lediga tjänster hittar du som vanligt här på vår hemsida.

2021-12-27

Framgångssagan - Adecco Helsingborg

Adecco Helsingborg

Adecco i Helsingborg består av David Berg, Ronja Andersson och Christoffer Sundell. Trots att de jobbat mindre än ett år ihop råder det ingen tvekan om att det är ett sammansvetsat team. Deras olika erfarenheter och kompetenser gör denna trio till en kraftig ångmaskin som tuffar fram på den skånska kompetensmarkanden. På kort tid har kontoret visat otroligt fina resultat - och resan har bara börjat.

David Berg är kontorschef och har jobbat på Adecco sedan 2017. Han studerade Affärsutveckling och Entreprenörskap på Linnéuniversitet i Växjö och valde därefter att ge sig in i finansbranschen. Efter en tid som finansrådgivare på ett mindre bolag insåg han att det inte kändes rätt.

– Jag kände ganska fort att jag inte kunde stå bakom det som bolaget ville leverera och jag slutade då utan att ha något nytt jobb klart.

David funderade över vad han ville göra och kom fram till att bemanning- och rekryteringsbranschen var en perfekt bransch om man vill jobba med människor och samtidigt få en inblick i flera branscher. När en ledig tjänst kom ut hos Adecco Malmö tvekade han inte att söka.

– Jag sökte jobb på Adecco och hos två andra branschkollegor men fick bäst känsla av Adecco. Under intervjuerna gav Adecco ett stabilt och seröst intryck. Det kändes spännande och som det rätta valet, vilket i efterhand visade sig vara rätt.

Ett lokalt och personligt kontor

Efter några år och på olika tjänster inom bolaget fick David i mars 2021 ta över rollen som kontorschef för Adecco i Helsingborg. Hans vision har hela tiden varit att göra kontoret mer lokalt och personligt. En verksamhet som är nära kunderna, konsulterna och kandidaterna.

– För oss är det viktigt att skapa relationer och att folk lär känna oss. Vi vill att kunderna ska komma till oss, inte tvärtom. Det ska komma naturligt att vända sig till Adecco.

När David tog över rollen som kontorschef behövde han ett team. Från början letade han efter två personer som hade erfarenhet från bemanning- och rekryteringsbranschen. Det var viktigt för David att hitta medarbetare som kunde jobba mångfasetterat med sälj, leverans, uppföljning och som var professionella i sitt bemötande. Men framförallt letade han efter personer som hade det där drivet.

– Jag hade 24 intervjuer under en månads tid med folk från branschen men de hade inte den glöden och drivet jag var ute efter.

Istället valde David att rekrytera Ronja och Christoffer, två personer med helt skilda bakgrunder. I konkurrensen med de andra kandidaterna så var det Ronja och Christoffer som trots sin brist på erfarenhet från branschen lämpade sig bäst, mycket på grund av de personliga egenskaperna.

Vi är ett bra team som stöttar varandra i alla processer. Här gör alla allt och det är charmen med det här kontoret.

Ronja, Business Manager på Adecco

Här hjälper alla till med allt

Ronja började som Business Manager i maj 2021 med fokus på att vara konsultchef. Christoffer började en månad tidigare och är även han Business Manager men med fokus på rekrytering. Ronja berättar:

– Vi är ett bra team som stöttar varandra i alla processer. Här gör alla allt och det är charmen med det här kontoret. David är duktig på att involvera oss i alla beslut vilket gör det extra roligt att jobba här.

Ronja har precis som David studerat Affärsutveckling och Entreprenörskap i Växjö. Efteråt började hon jobba i byggbranschen då den verkade väldigt intressant och med många möjligheter. Ronja började som Back Office Manager på ett plåtslageri och gick sedan över som Projektledare och det var här hennes intresse för att jobba mot kund väcktes. Efter ett par år i byggbranschen kände dock Ronja att hon ville utveckla arbetet med människor.

– När jag såg att David sökte två Business Managers blev jag intresserad direkt och ju mer vetskap jag fick om rollen och om Adecco desto mer ville jag ha jobbet.

Ronja berättar att det som lockade mest var möjligheten att forma rollen och sina arbetsdagar. Ingen dag är den andra lik. Ena dagen är hon ute och träffar konsulter eller deltar på nätverksträffar och andra dagar sitter hon och jobbar administrativt.

– Rollen och arbetet är väldigt fritt vilket jag uppskattar. Dessutom är vi med och bygger upp något nytt som kan bli helt fantastiskt. Det var något som lockade väldigt mycket.

Det absolut bästa kvittot på att vi har utfört ett bra arbete är när en kund återkommer flera gånger med nya behov.

David, Regional Branch Manager på Adecco

Från pilot till Business Manager

Christoffer hade arbetat som pilot i 10 år när coronapandemin slog till. Resebranschen stannade av helt från den ena dagen till den andra och SAS, som Christoffer jobbade för, sa upp en tredjedel av alla sina piloter. Christoffer behövde av den anledningen söka nya utmaningar och tyckte att bemanningsbranschen lät lockande. Christoffer berättar:

– Även fast jag inte har erfarenhet från branschen så tyckte jag att jobbet lät otroligt roligt när jag läste annonsen. När en dörr stängs öppnas ju som bekant andra och hittills har det gått väldigt bra.

Både Ronja och Christoffer har erfarenheter från sina tidigare arbetsplatser som går att applicera på bemanning- och rekryteringsbranschen. Men det är deras driv och vilja som gör att det blir en sådan succé, menar David.

Specialister på att vara generalister

I Helsingborg jobbar teamet både med kortare uthyrningsuppdrag och hela rekryteringar mot tjänstemannasektorn och kollektivarsidan. Teamet beskriver sig själva som att de är specialister på generalister.

Det absolut bästa kvittot på att vi har utfört ett bra arbete är när en kund återkommer flera gånger med nya behov. Lika viktig är det ha en fin relation till kandidaterna. Teamet berättar att 50 procent av de tillsättningar som görs inte annonseras ut då de redan har tillgängliga och kvalificerade kandidater i sina nätverk som de kontaktat.

– Vi tar ett stort ansvar för de kandidater som väljer att söka jobb via oss. Till sist så är det ju det vi jobbar med, att hjälpa människor att få sitt drömjobb, avslutar David.

Vill du bli en del av teamet?

Teamet förstärks i 2022 av Victoria Eriksson, som senast kommer från IKEA i Helsingborg. Teamet söker efter en ytterligare kollega. Är du på jakt efter ett arbete med omväxlande arbetsuppgifter och mycket kontakt med kunder och medarbetare? Sök rollen som Talent Agent på Adecco i Helsingborg idag.

Copyright © Adecco Sweden